Eksponaty, gromadzone w Kościerzynie już od początku lat dziewięćsiesiątych, utworzyły z czasem imponujące zbiory, na które składa się obecnie 47 różnego typu pojazdów szynowych, w tym aż siedemnaście parowozów.
Do najcenniejszych eksponatów można zaliczyć:
– Parowóz Ok1-112 z 1915 r. Ok1 to polskie oznaczenie pruskiego parowozu osobowego serii P8. Parowóz ten, produkowany był masowo w wielu fabrykach w Europie w latach 1906 – 1939. Łącznie, przez 33 lata, powstało blisko 4000 maszyn.
– Tw1-90 z 1919 r. Unikatowy parowóz produkcji niemieckiej, o oryginalnym oznaczeniu G10, jedyny w Polsce z tej serii, który dotrwał do naszych czasów. Jeden z najstarszych parowozów w Muzeum Kolejnictwa.

foto: Muzeum Kolejnictwa / Parowóz Tw1-90
– TKt48-179 z 1955 r. Parowóz z wykonanym dla celów dydaktycznych przekrojem kotła, dzięki czemu można łatwiej zrozumieć zasadę działania maszyny parowej.
– SP47-001 z 1974 r. Unikatowa lokomotywa spalinowa wyprodukowana w ilości dwóch sztuk przez zakłady Cegielskiego w Poznaniu. Mimo zastosowania wielu nowoczesnych rozwiązań, produkcja została przerwana po wytworzeniu dwóch prototypowych egzemplarzy.
– EW90-12. Elektryczny zespół trakcyjny wyprodukowany w Niemczech w latach 1928-31. Oryginalnie zasilany był z tzw. „trzeciej szyny”. Gdy trafił do Polski w ramach reparacji wojennych po II wojnie światowej, został przystosowany do odbioru prądu z napowietrz-nej sieci trakcyjnej.
– Pług odśnieżny przeznaczony do pracy na kolei wąskotorowej o rozstawie szyn 600 mm. Powstał on na bazie pudła wagonu towarowego, poprzez dodanie stalowego lemiesza
- Maksymalnie w Muzeum Kolejnictwa może przebywać 65 osób.
- Zwiedzanie w reżimie sanitarnym
Data:
sobota, 15.05.2021 - niedziela, 16.05.2021
Godzina 10:00
Wykonawca / Organizator:
Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
Lokalizacja:
Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie
ul. Towarowa 7
83-400 Kościerzyna

Bilety:
Wstęp - 1 PLN